Starterszaken

Informatie en interessante links voor startende ondernemers en zzp'ers

Ken uw concurrenten!

Author: Geen reacties Share:

Als u weet wie uw concurrenten zijn en hoe zij op de klantbehoefte inspelen, kunt u bepalen hoe u zich onderscheidt van de concurrentie. Dat kan zijn door de producten die u levert, door uw imago of door uw communicatie met de klant.

Wat wilt u weten van uw concurrenten?

  • Hoeveel concurrenten zijn er?
  • Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?
  • Wat voor product of dienst bieden uw concurrenten?
  • Welke prijs berekenen de concurrenten?
  • Vragen uw concurrenten een hogere of een lagere prijs dan gebruikelijk? Wat krijgt de klant daarvoor? Kijk ook eens of uw concurrenten werken met kortingen of stuntprijzen.
  • Wat is hun omzet?
  • Hoe maken uw concurrenten reclame. Bijvoorbeeld met reclamefolders, door radio- of tv-commercials, door een website of door speciale stunts.
  • Wat zijn hun sterke en hun zwakke punten? U kunt hier bijvoorbeeld denken aan bereikbaarheid, vakmanschap of een gevestigde naam.

Tips voor het onderzoeken van uw concurrentie:

  • Leveranciers in een specifieke branche kunnen u informatie geven over uwconcurrentie. Via het Handelsregister zijn balansgegevens beschikbaar van bedrijven (BV´s) in uw branche.
  • Ken uw concurrentie niet alleen op papier. Stelt u zich voor dat u klant bent van uwconcurrent. Bekijk zijn bedrijf. Vraag offertes op. Hoeveel klanten krijgt uw concurrent per dag binnen? Wat heeft uw concurrent goed voor elkaar? Wat kan beter?
  • Denk vanuit de behoefte van uw klant. Welke alternatieven heeft uw klant? Stel ulevert beveilingssystemen voor woonhuizen. U biedt veiligheid. Een slotenmaker, die inbraakvrije sloten bevestigt biedt ook veiligheid. Deze slotenmaker is een alternatief en een indirecte concurrent.

Maak een vergelijking

Zet alle gegevens in een tabel. Wat zijn de sterke en zwakke punten van uw bedrijf en uwconcurrenten?

prijs kwaliteit assortiment locatie service bekendheid
Fietsenwinkel A ++ + + +
Rijwielhandel B ++ ++ ++
Fietsenmaker C + + + ++
Uw eigen bedrijf ++ ++ + +

Wat vertelt de concurrentievergelijking u?

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat uw bedrijf uitblinkt in prijs en kwaliteit. U scoort het minst op naamsbekendheid. U kunt kijken hoe Rijwielhandel B dit aanpakt. Maakt deze winkel veel reclame? Of bestaat dat bedrijf simpelweg al 80 jaar? Zo weet u waar u staat ten opzichte van uw concurrenten en hoe u uw positie verbetert.

Bron: KvK

Previous Article

Hoe schrijf je een persbericht?

Next Article

Tips voor het vinden van mvo-subsidies

Gerelateerde nieuwsartikelen: