Loading images...


Advertentie

Hoe kom ik aan geld?

Financiering vinden voor je plan, via banken en de overheid
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je geld nodig hebt als ondernemer. Maar de vraag is: hoe kom je aan die extra financiële middelen? Welke financieringsmogelijkheden zijn er?
Lenen bij de bank
Wil je geld lenen bij een bank? Zorg dan dat je goed voorbereid bent. Én sta stil bij de risico’s, bijvoorbeeld dat je het geld niet of niet op tijd kunt aflossen. Een bank zal proberen dit risico zo beperkt mogelijk te houden. Beschik je over een negatieve BKR registratie, dan zullen banken je in de meeste gevallen geen krediet verstrekken. Om inzicht te krijgen in mogelijke risico’s, is een gedegen ondernemingsplan een vereiste als je bij een bank aanklopt. Ben je al enkele jaren ondernemer dan is de kans op krediet groter, als je kunt bewijzen dat je een positieve trackrecord hebt.
 
Borgstellingsregelingen van de overheid
  • Heb je als startende of bestaande ondernemer weinig zekerheden die je een bank kunt bieden, dan zul je niet zomaar een lening krijgen. De borgstellingsregeling voor het midden- en kleinbedrijf (BMKB) kan dan uitkomst bieden. De overheid staat dan garant voor een deel van je lening. De bank toetst of je bedrijf in aanmerking komt voor borgstellingskrediet. Starters en technologisch innovatieve bedrijven kunnen rekenen op extra steun van de overheid.
  • Voor snelgroeiende bedrijven is de regeling Groeifaciliteit in het leven geroepen. De groeifaciliteit verlaagt het risico voor externe financiers met 50% middels een overheidsgarantie.
Microfinanciering
Een microkrediet is bestemd voor kleine (startende) ondernemers, die moeite hebben bij het verkrijgen van een financiering via de bank. Omdat het voor banken moeilijk is om de risico’s in te schatten zijn ze vaak terughoudend. Daarnaast hebben kleine ondernemingen vaak meer begeleiding nodig dan banken kunnen bieden. Deze bedrijven kunnen een beroep doen op microfinanciering waarbij ook een stuk coaching bij wordt aangeboden. De totale financieringsbehoefte mag niet hoger dan € 50.000 zijn. Je kunt een aanvraag voor microkrediet indienen bij Qredits.
 
Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ)
Starters die vanuit een uitkering een bedrijf willen beginnen, kunnen volgens de BBZ een lening tot maximaal € 32.905 aanvragen. Daarnaast kun je een beroep doen op een periodieke uitkering voor levensonderhoud gedurende drie jaar en een vergoeding ontvangen voor begeleiding. Heb je al een bedrijf, maar verkeer je tijdelijk in zwaar weer? Ook dan kan je mogelijk een beroep doen op de BBZ. BBZ vraag je aan bij de sociale dienst van jouw gemeente.
Regelingen voor innovatieve bedrijven
  • Als je onderzoek doet naar technologische vernieuwing kun je aanspraak maken op een tegemoetkoming van de loonkosten (WBSO)
  • Als je een baanbrekende innovatie op het oog hebt zijn de risico’s ook meestal erg groot. Je kunt dan eventueel aanspraak maken op het innovatiekrediet. 
Subsidies
Er zijn ruim 300 soorten subsidies die speciaal op ondernemers gericht zijn.
Over het algemeen kom je voor subsidie in aanmerking als je je richt op de volgende activiteiten:
  • Subsidies voor internationaal zaken doen (Prepare2Start)
  • Verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen
  • Investeringen in energiebesparing (EIA, EOS, SDE)
  • Samenwerken met bedrijven in minder ontwikkelde landen (PSI)
Naast bovenstaande mogelijkheden om aan financiering te komen, zijn er alternatieve mogelijkheden om financiering aan te trekken, zoals:
  • informele investeerders (via crowdfunding of het Business Angel netwerk)
  • regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s)
  • participatiemaatschappijen
 
 
Bron: MKB Servicedesk

5 marketing tips voor een klein budget

 budget-sparen

Ook met een klein budget is het mogelijk om je naam te vestigen of aandacht te vragen voor uw product. Met een slimme toepassing van sociale netwerksites, bijvoorbeeld. “Als je user generated content gebruikt, moet je accepteren dat alles over je product gezegd kan worden.” Vijf manieren om ‘gezoem’ te creeëren.

Wie even wat minder geld te makken heeft of net een bedrijf opstart, zal de noodzakelijke publiciteit het liefst met een beperkt budget willen doen. Sociale netwerksites kunnen daarbij van groot nut zijn. En niet alleen om laagdrempelig een netwerk op te bouwen. Er kan ook lustig worden geëxperimenteerd.

 

1. Maak nieuwsgierig: vertel een goed verhaal

Het advertentietijdperk is voorbij, verhalen creëren is in. In een tijd waarin consumenten een aversie hebben tegen opgedrongen commerciële boodschappen, is het zaak om een merk op te bouwen naar wiens producten klanten uit zichzelf nieuwsgierig zijn. Hoe hoger de talk value, hoe beter. Wie saai is, komt niet voor in de overwegingen van de klant.

Maar hoe kom je aan een goed verhaal? “Vaak zijn er al allerlei verhalen in je organisatie aanwezig”, zegt Maarten Schäfer van Coolbrands, een organisatie die helpt bij het creëren van merken. “Degene die je uitkiest moet passen bij de boodschap die je wilt uitdragen.” Authenticiteit scoort hoog. Schäfer noemt Bacardi Rum als voorbeeld, dat bekend stond als een partydrank, maar nu met verve zijn Cubaanse wortels uitdraagt. “Toen Castro aan de macht kwam, hebben ze hun recept meegenomen op hun vlucht naar Puerto Rico. Met zo’n verhaal scoor je beter dan met de boodschap dat je een partydrank bent. Dat is veel vluchtiger.”

Duurzaamheid kan soms een goede invalshoek zijn voor een verhaal. Denk aan ‘eerlijke’ koffie van een kleine, sympathieke plantage met een boer die de klant via commercials leert kennen. Storytelling is dan ook niet alleen voorbehouden aan grote merken. Neem Ego, de opvallend modieuze laptop van Nederlandse makelij die als mode-accesoire alleen in modewinkels wordt verkocht. De veel rondreizende oprichter zou zijn ingeving gekregen hebben toen hij rondliep op het vliegveld. Daar bedacht hij hoe vreemd het was dat al die goed geklede zakenmensen met hun laptops in saaie, identieke zwarte tassen. Carrièremensen willen zich ook met hun laptop kunnen onderscheiden, bedacht hij, en hij ontwierp een kekke, ronde latop met leren bekleding. Geen al te opzienbarend verhaal misschien, maar wel kloppend en geloofwaardig.

Behalve authentiek moet een goed verhaal volgens Schäfer persoonlijk zijn, ongecompliceerd en herkenbaar. En liefst heeft het ook nog eens een wowfactor. Sociale netwerken – Facebook, Youtube, Hyves en Flickr – zijn voor het verspreiden van dit soort verhalen erg handig. “Ze werken horizontaal, en het zijn precies de plekken waar je als gebruiker graag de meningen van peers wilt horen. Zoals je ook graag van vrienden wilt weten in welk restaurant je moet zijn.”

 

2. Betrek: begin een actie op Twitter

Volgens schattingen zijn er in Nederland rond de vierhonderdduizend twitteraars actief. Wereldwijd vele miljoenen. Dat maakt van Twitter een interessant kanaal om mee te experimenteren. Dat had computerfabrikant Dell drie jaar geleden al in de gaten. Aanvankelijk gebruikte het bedrijf Twitter enkel als middel om service aan klanten mee te verlenen, maar inmiddels worden er ook heel veel computers via een apart Twitter-kanaal verkocht. In 2009 bracht dit verkoopkanaal in totaal 6,5 miljoen dollar in het laatje. Ook maakt Dell gebruik van de diensten van CoTweet.com om het overzicht te bewaren over alle berichten. Het bedrijf heeft in totaal 34 Twitter-accounts, waarvan het aankoopkanaal ongeveer anderhalf miljoen volgers heeft. Ook de mogelijkheden van Facebook, Flickr en Youtube benut de fabrikant.

Zoals Dell heeft begrepen, moeten campagnes op een sociaal netwerk persoonlijk en relevant zijn. Gebruikers willen serieus genomen worden en denken graag mee over wat er zoal beter kan. Ze zijn er allergisch voor om commerciële boodschappen opgedrongen te krijgen. Ze wensen benaderd te worden als goede bekenden. Niet voor niets worden veel acties op sociale netwerksites vaak in gang gezet op de pagina’s van bedrijfsmedewerkers, in plaats van de bedrijfspagina’s.

Bruna heeft het belang van bescheidenheid ter harte genomen. De boekenverkoper heeft een gadget voor boekenliefhebbers op Hyves, dat met 9,5 miljoen accounts Nederlands populairste netwerksite is. Op een virtuele boekenkast kunnen gebruikers niet alleen hun eigen boeken en hun gewenste boeken zetten, maar ook die van hun Hyves-vrienden. Wie op een boek klikt, ziet meer informatie over het betreffende boek. Operatie geslaagd, want de gebruikers staan centraal en de boekhandel speelt de rol van vriendelijke facilitator. Net als in leesclubjes schept het uitwisselen van boeken hier een band. De campagne is dan ook een succes.

Waarmee niet is gezegd dat het makkelijk is om een online campagne te maken, die grappig genoeg is om het doorsturen waard te zijn. Dat is des te meer het geval wanneer je merk niet overdreven veel bij je klanten losmaakt. Neem het zuiveldrankje Tjolk, bekend uit de jaren zeventig, dat binnenkort weer in de winkels ligt. Met een campagne op Twitter proberen de makers in de periode ervoor alvast de nieuwsgierigheid te prikkelen. Geïnteresseerden worden op de hoogte gehouden van de aanloop tot het grote moment: welke smaken zullen er precies komen? Echt spannend zijn de tweets vooralsnog niet. ‘Volgende week een televisieoptreden.’ ‘Net terug van het televisieoptreden.’ Het kan dan ook geen kwaad om iemand in uw bedrijf vrij te maken die zich de taal en de mogelijkheden van de netwerken volledig eigen maakt.

3. Entertain: organiseer een beurs

Laten we ook de beleving niet vergeten. Met een mooi evenement wekt u de nieuwsgierigheid van potentiële klanten. Als uw onderneming producten of diensten te bieden heeft die vanzelf al positieve associaties oproepen – denk aan eten, drinken, sport, ontspanning en vakantie – is de helft van het werk al gedaan. Sta erbij stil wat er nodig is voor een afwisselende gebeurtenis, die alle zintuigen bedient. Om de kosten te drukken kan er worden samengewerkt met branchegenoten of thematisch verwante bedrijven. Bijkomend voordeel: u heeft direct contact met uw potentiële klanten en kunt ter plekke zien wie ze zijn en wat zij belangrijk vinden.

“Hoewel we al jaren op de Vakantiebeurs in Utrecht staan, hebben we het gevoel dat we daar onze doelgroep daar niet meer te pakken krijgen”, zegt Pieternel Lijnkamp van SNP. De reisorganisatie organiseert daarom dit jaar voor het eerst een tweedaags evenement: De SNP Reisparade, waar verschillende facetten uit het reisaanbod de revue passeren in de vorm van korte belevingen. Er zijn workshops, proeverijen, cabaret, muziek en theater. Bezoekers betalen tien euro voor een dag ‘vol onvergetelijke belevenissen en vrolijke vakantievoorpret.’ SNP hoopt op zo’n duizend bezoekers per dag. “We zijn graag vernieuwend en kunnen op deze manier onze eigen sfeer neerzetten”, zegt Lijnkamp. De parade-achtige opzet met theater en hapjes is niet toevallig. De SNP-doelgroep is hoogopgeleid en houdt van natuur, cultuur en authenticiteit, net als het Parade-publiek. “Bovendien hopen we zo naast onze vaste klanten een jonger publiek aan te boren.” Natuurlijk is een stijging van het aantal boekingen een doel, zegt Lijnkamp. “Maar dat we ons hiermee kunnen profileren, is minstens zo belangrijk.”

Beurzen kunnen ook virtueel plaatsvinden. De ANWB hield in januari van dit jaar de eerste online reisbeurs van Nederland, die door 17.000 mensen werd bezocht. Eén dag lang konden bezoekers zich ‘online onderdompelen in zomerse vakanties’, met televisiereiziger Chris Zegers als gids. Ze konden chatten en advies krijgen van reisdeskundigen en desgewenst meteen hun reis op maat boeken. Lokkertje was een droomreis van tienduizend euro. Nadeel van een online opzet: de zintuiglijke ervaring blijft uit. Voordeel: de organisatie lokt een publiek dat sneller ter plekke zal boeken, want steeds meer Nederlanders verkiezen dat verkoopkanaal boven de telefoon of het reisbureau.

4. Daag uit: bedenk een prijsvraag

Het is een oude wet: competitie trekt aandacht. Nodig op uw sociale netwerken medegebruikers uit om de betreffende link door te sturen en voor u het weet, heeft u een viral van jewelste gecreëerd. Neem Ikea, dat graag online wedstrijden mag organiseren. Die inspanning wordt beloond met een groot aantal treffers op internet. Ikea is aanwezig op MySpace, Hyves (met zeventig pagina’s samen goed voor tachtigduizend fans), Youtube (bijna drieduizend filmpjes) en Flickr (zeventigduizend foto’s).

In Nederland looft het woonwarenhuis met Design your own life maandelijks vijfhonderd euro aan cadeaubonnen uit aan de mooiste foto’s van woonruimtes met Ikea-spullen. “We zijn heel tevreden met de inzendingen”, meldt Ellen van den Boomgaard van Ikea Nederland. “Momenteel hebben we meer dan vijfduizend foto’s. Maar er is ruimte voor meer, dus komende maanden zullen we een aantal online campagnes starten.” Uiteindelijk moet Design your own life de grootste online showroom ter wereld worden, met uit het leven gegrepen foto’s van alle ruimtes in het huis. “Het is een mooi idee, dat onze klanten met hun persoonlijke Ikea-interieur heel Nederland inspireren.” In het najaar van 2009 startte Ikea Zweden een actie die wereldwijd aandacht opleverde. Om de opening van een nieuwe vestiging in Malmö kracht bij te zetten, zette de storemanager foto’s van Ikea-interieurs op zijn Facebookprofiel. Gebruikers konden meubels claimen door er als eerste hun naam op te zetten. Het ‘taggen’ van foto’s is een van de meest gebruikte functies in Facebook, dus dat sloeg aan. Het nieuws verspreidde zich in een mum van tijd via het netwerk.

Niet alleen de gevraagde handeling is belangrijk voor het welslagen van een wedstrijd, maar ook de prijs. Die moet aantrekkelijk en passend zijn. Kostbaar hoeft niet altijd. Neem bijvoorbeeld de DE koffiekring op Hyves van Douwe Egberts, waar gebruikers worden uitgenodigd om hun vrienden mee te nemen naar het café voor een gratis kop ‘goede koffie.’

Let er verder op dat de deelname laagdrempelig is (dus kom niet met uitgebreide inschrijfformulieren) en de pagina met de opdracht simpel. Last but not least: vergeet niet om de beloofde prijs daadwerkelijk weg te geven – en dat te laten zien.

5. Mobiliseer: gebruik de creativiteit van de massa

De zoete droom van elke ondernemer: klanten die in echte fans veranderen. Enthousiaste kopers of klanten die uit eigen vrije wil mond-tot-mondreclame voor u maken. Om enthousiaste geluiden te etaleren zijn sociale netwerksites bij uitstek geschikt. Vooral user generated content – foto’s, filmpjes, tips en verhalen van de gebruikers – die over uw product gaan, zijn daarbij niet te versmaden.

Karen Romme, auteur van Calimeromarketing 2.0, vindt de webvideo’s van beleggingsbank Alex een mooi voorbeeld van deze vorm van marketing. “Alex heeft zijn klanten via een mailing gevraagd of ze bereid zijn om voor de camera te vertellen wat ze handig aan de bank vinden. Dat is slim, want zo fungeren de klanten als ambassadeur. De filmpjes passen goed bij een kleine bank die zich afzet tegen de grote jongens.” Kleine ondernemers zouden wat haar betreft sowieso tevreden klanten op hun website moeten laten vertellen waarom ze tevreden zijn. ‘Tevreden klanten inzetten als ambassadeur werkt altijd en dat kan ook met een gratis drieregeltekstje, in plaats van een filmpje.’

De stad Groningen durfde het aan om haar bewoners uit te dagen hun liefde voor de stad te tonen. Deelnemers aan de campagne Spotgroningen kunnen hun eigen televisiecommercial maken over de stad Groningen, door een dertigtal foto’s te uploaden. Inmiddels zijn er al een stuk of achttien spots op de landelijke televisie uitgezonden.

Een van de beste voorbeelden van bedrijven die user generated content al jaren optimaal toepassen, is Coca Cola. In tegenstelling tot wat onder de meeste andere grote merken gebruikelijk is, laat Coca Cola op haar fan page op Facebook de gebruikers de homepage volledig zelf invullen. Negatieve berichten krijgen evenveel ruimte als positieve. De website maakt gebruik van verschillende soorten fotoalbums met bijdragen van zowel het bedrijf (hoe ziet het er binnen uit bij Coca Cola) als van fans – oude flesjes en reclameuitingen, portretten van fans, situaties waarin cola wordt gedronken.

Het is duidelijk: enthousiast bijdragende fans krijg je alleen maar met een uitstekend product of imago. “Als mensen heel tevreden over je dienst zijn, kun je dat voorzichtig gaan feeden”, zegt Maarten Schäfer van Coolbrands. “Maar het blijft spannend, want op de inhoud van social networks heb je weinig invloed. Er kan van alles over je merk geroepen worden. Dat moet je je vooraf wel realiseren.”

Bron: www.sprout.nl

Maart 2013 brengt positief economisch nieuws

 amerika nederland beursAandelen, beurskoersen en AEX zijn voor velen abstracte begrippen. Laat staan als we het over de Amerikaanse aandelenbeurs hebben: een ver-van-ons-bed gebeuren. Maar wat zegt het eigenlijk als die Amerikaanse beurs, de Dow Jones, de hoogste stand aller tijden bereikt. En hoe komt het dat de opperbeste stemming in de Verenigde Staten ook hier in ons land aanstekelijk werkt. De AEX stijgt namelijk in één dag namelijk net meer dan twee procent.

Allereerst een wat complex antwoord: het optimisme komt onder andere doordat centrale banken veel geld investeren in het oppeppen van de wereldeconomie. Daarnaast trekt de Chinese overheid de portemonnee en verschaft leningen aan landen en banken overzees. Bedrijven kunnen op die manier indirect ook weer geld lenen en kunnen, als ze dat willen, weer meer investeren. Goed nieuws dus. En goed economisch nieuws zorgt ervoor dat mensen aandelen gaan kopen, met name omdat ze denken dat ook andere mensen aandelen zullen kopen. Daardoor stijgen de koersen.

Nederland positiever
De Nederlandse aandelenbeurs staat met 346.50 beduidend hoger dan tijdens het toppunt van de paniek begin 2009 toen de koers onder de 200 kwam maar is zeker ook geen historisch record. In juli 2007 stond de AEX op 560,79 en voor de aanslag in 2001 op de Twin Towers stond de teller zelfs boven de 690. Desondanks is de huidige stand een opsteker.

Heel Europa blijft achter
Toch blijft de Nederlandse beurs achter bij die van de Amerikanen. En dat komt omdat Nederland in Europa ligt. En beleggers kopen liever aandelen van niet-Europese bedrijven omdat door de Europese bezuinigingsmaatregelen van overheden de economische groei in Europa achterblijft. Het gevolg van bezuinigingen is dat consumenten en bedrijven minder uitgeven, wat de winst van ondernemingen remt en ook de aandelenkoersen.

Ook Chinezen trekken de portemonnee
Maar overdrijven de Amerikaanse beleggers ook niet een beetje met hun record? Immers: de verhalen over de Amerikaanse economie van de afgelopen tijd zijn nou ook niet echt florissant. Beleggers kijken naar de toekomst en vertrouwen erop dat binnen nu en twee jaar de economie in verschillende delen van de wereld aantrekt. Hier houden ze nu al rekening mee door alvast te investeren in bedrijven die kunnen profiteren van het herstel. Vroegtijdige pieken horen bij deze denkwijze.

De Europese banken helpen
Beleggers worden geholpen door de centrale banken uit Europa (ECB) en de VS (FED). Die stellen veel geld beschikbaar aan banken, tegen lage kosten. Op hun beurt lenen de banken het weer uit aan consumenten en bedrijven die door de lage rente sneller geld laten rollen. Ook de Chinezen dragen hieraan bij. De Chinese overheid gaf recent aan meer overheidsgeld beschikbaar te stellen voor het stimuleren van de economie. Aangezien de Chinese economie onlangs die van de VS inhaalde als grootste ter wereld, heeft dat wereldwijd gevolgen.

Het record op de Amerikaanse aandelenbeurs lijkt eigenlijk te snel te komen. De winst van bedrijven en de vooruitzichten op korte termijn zijn niet dusdanig dat het een record rechtvaardigt. Zeker niet omdat het in Europa nog rommelt bij regeringen die nog steeds bezig zijn met het voorbereiden en doorvoeren van harde bezuinigingen. Mede hierdoor staat de Nederlandse beurs nu laag, in historisch perspectief bezien. Op langere termijn lijkt een stijging dan ook aannemelijk. Maar dan zal de situatie in Europa wel langere tijd stabiel moeten blijven.

 

Bron: Wegwijs

Overzicht Fiscale eindejaarstips ondernemers 2012 KvK

Tips voor ondernemers

 

1. Stel uw winst uit tot volgend jaar!

Probeer dit jaar nog uw winst te minimaliseren door de vrijval van bijvoorbeeld uw

herinvesteringsreserve te voorkomen of de vrijval van uw fiscale oudedagsreserve uit te

stellen tot na 1 januari 2013. U kunt namelijk volgend jaar als ondernemer voor de

inkomstenbelasting profiteren van een hogere mkb-winstvrijstelling. De vrijstelling gaat

omhoog van 12% naar 14%.

De mkb-winstvrijstelling is een vast percentage van de door u behaalde winst en wordt

berekend over de winst na aftrek van de ondernemersaftrek. Deze aftrek is het gezamenlijke

bedrag van de zelfstandigenaftrek, aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (S&O),

meewerkaftrek, startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid en de stakingsaftrek.

 

2. Maak gebruik van de ondernemingsfaciliteiten!

Per 1 januari 2015 zal er € 500 miljoen bespaart worden op de ondernemersfaciliteiten

waaraan het urencriterium is verbonden. Het is nog niet duidelijk of dat de

ondernemingsregelingen worden versoberd dan wel worden afgeschaft.

U kunt nu nog optimaal gebruik maken van de ondernemingsfaciliteiten indien u aan het

urencriterium voldoet. Werkt(e) u in 2012 minimaal 1.225 uren voor uw onderneming(en)?

En bent u bovendien meer dan 50% van uw werkzame tijd in uw bedrijf bezig? Dan komt u in

aanmerking voor de ondernemersaftrek. U heeft recht op de zelfstandigenaftrek, eventueel

verhoogd met een extra aftrek voor ‘starters’, de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, de

meewerkaftrek, de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid alsmede de stakingsaftrek.

 

3. Houd uw uren bij voor het urencriterium!

Leg de tijd die u besteedt aan uw onderneming goed vast. Het gaat hierbij om alle tijd die u

besteedt aan werkzaamheden die (in)direct gericht zijn op de zakelijke belangen van uw

onderneming(en). Denk bijvoorbeeld aan reistijd en acquisitie. Ook de zakelijk verrichte

activiteiten die niet direct toerekenbaar zijn aan opdrachten tellen mee. Voorbeelden hiervan

zijn het beheren van uw website en het verzorgen van uw administratie. Het urencriterium

geldt ook als u parttime onderneemt.

 

4. Benut de MKB-winstvrijstelling!

Komt u niet aan de grens voor het urencriterium? Dan kunt u uw belastingdruk toch nog

verlagen door een beroep te doen op de MKB-winstvrijstelling. U heeft namelijk recht op de

vrijstelling ongeacht het aantal uren dat u aan uw onderneming besteedt. Dit geldt als u een

eenmanszaak runt, een beherend vennoot in een vof bent of als maat in een maatschap

deelneemt. De vrijstelling bedraagt in 2012 12% van uw winst uit onderneming.

 

5. Er komt een winstbox!

Er zal een winstbox worden ingevoerd per 1 januari 2015. Een winstbox kan gezien worden

als een speciale box waarin het inkomen van ondernemers valt. Hierbij worden betrokken de

zelfstandigenaftrek, fiscale oudedagsreserve, meewerkaftrek, startersaftrekken en de S&Oaftrek.

Het urencriterium komt dan te vervallen. De winstbox is genoemd in het

Regeerakkoord maar is inhoudelijk verder helemaal nog niet uitgewerkt.

 

 

Tips voor ondernemer en de BV

 

6. Innoveren in 2013 fiscaal aantrekkelijk!

Ook in 2013 krijgt u de mogelijkheid om fiscaal gefaciliteerdte innoveren. De WBSO zorgt

er namelijk voor dat u minder loonheffing hoeft te betalen over de loonkosten die zien op

speur- en ontwikkelingswerk (S&O). U vermindert eenvoudig de afdracht van loonheffing

over de loonkosten. Uit evaluatie van de WBSO blijkt dat door het verhogen van de

bovengrens van de 1e schijf ondernemers meer gestimuleerd worden om te innoveren en door

te groeien. Hogere percentages hadden een beperkter effect. In 2013 wordt de bovengrens van

de 1e schijf daarom verhoogd van € 10.000 naar € 200.000.

De verhoging van de bovengrens van de 1e schijf brengt met zich mee dat:

• het percentage van de 1e schijf van 42% naar 38% gaat;

• het percentage van de 1e schijf voor starters van 60% naar 50%;

• het S&O uurloon wordt afgerond naar boven op € 1 (nu is dat nog € 5).

 

Let op!

U moet op dit moment uw gerealiseerde S&O-uren aan Agentschap NL mededelen als het

aantal gerealiseerde uren onder de grenswaarde komt, zoals vermeld in de S&O-verklaring die

u hebt ontvangen. Dit betekent dat u uw uren meldt indien u minder dan 90% van de S&Ouren

realiseert ten opzichte van de S&O-verklaring. Per 1 januari 2013 komt de grens van

90% voor het doen van een mededeling over de gerealiseerde uren komt te vervallen. Er moet

voortaan dus altijd een mededeling worden gedaan.

 

7. Denk ook aan RDA

Indien u aan speur- en ontwikkelingswerk doet, kunt u naast de WBSO ook gebruik maken

van de RDA (Research en Development Aftrek). Met de RDA kunt u uw kosten nog verder

verlagen via een extra aftrekpost. Aftrekbaar zijn bijvoorbeeld kosten voor prototypes,

proefopstellingen of onderzoeksapparatuur. Per 1 januari 2013 wordt het RDA percentage

verhoogd van 40% naar 54%.

 

Let op!

Het kan verstandig zijn uw investeringen in speur- en ontwikkelingswerk even uit te stellen

tot 2013 om zo in aanmerking te komen voor een grotere aftrekpost.

Daarna volgt weer een beperking van de fiscale innovatieregelingen. In 2014 wordt er in

totaal € 93 mln. bezuinigd op de RDA, de innovatiebox en de WBSO. Dit bedrag loopt op

naar € 160 mln. in 2015 e.v.

 

8. Maak gebruik van de kredietgarantieregelingen!

Sinds de crisis is het voor veel bedrijven lastig om aan krediet te komen. Om de

kredietverlening te vergemakkelijken en het risico voor banken te beperken, biedt de overheid

twee regelingen aan: de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO-regeling) en het Besluit

Borgstelling MKB-kredieten (BMKB-regeling). Deze regelingen worden per 1 januari 2013

verruimd dus het is raadzaam om te wachten met het aangaan van een lening.

3De kredietgarantieregelingen

De GO-regeling helpt (middel)grote ondernemingen bij het aantrekken van bankleningen en

bankgaranties met een overheidsgarantie van 50%. Een banklening of bankgarantie bedraagt

minimaal € 1,5 mln en maximaal € 150 mln per onderneming. Deze regeling wordt verlengd

tot eind 2013.

De BMKB-regeling is bedoeld voor ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf met

maximaal 250 werknemers met een jaaromzet tot € 50 mln. Deze regeling geldt ook voor

veel vrijberoepers. De BMKB-regeling biedt u als ondernemer of BV extra steun. De pot voor

de BMKB gaat per 1 januari 2013 van € 750 miln. naar € 1 miljard zodat meer bedrijven er

gebruik van kunnen maken.

 

Tip!

Heeft u als kleine ondernemer of zelfstandige zonder personeel een lening nodig om uw

bedrijf te starten of uit te breiden? Dan kunt u terecht bij Qredits (www.qredits.nl) voor

zakelijke leningen. In 2013 wordt het kredietplafond van de microfinancieringsorganisatie

Qredits overigens verhoogd van € 50.000 naar € 150.000.

Let op!

De kredietgarantieregelingen zijn gekoppeld aan budgetten van de overheid. Als de extra

budgetten op zijn, is het nog maar de vraag of de regelingen voor nieuwe of lopende

aanvragen nog worden gehonoreerd. Wees er dus snel bij!

 

9. Let op herinvesteringsreservetermijn!

Heeft u een herinvesteringsreserve gevormd? Ga dan in uw boeken na wanneer deze

herinvesteringsreserve is gevormd. Indien u de herinvesteringsreserve namelijk niet binnen

drie jaar benut voor nieuwe investeringen, dan valt de reserve vrij ten gunste van het fiscale

resultaat. Dit betekent dat uw winst verhoogd wordt met de herinvesteringstermijn en dat u

daardoor meer belasting verschuldigd kan zijn.

Let op!

Bij bijzondere omstandigheden kunt u met de Belastingdienst overleggen over een

termijnverlening. Doe dit wel tijdig!

 

10. Kijk uit voor de desinvesteringsbijtelling!

Voor bedrijfsmiddelen waarvoor u bij aanschaf een investeringsaftrek (kleinschaligheid,

energie of milieu) hebt genoten, geldt een desinvesteringsbijtelling als u deze

bedrijfsmiddelen verkoopt binnen vijf jaar na aanvang van het kalenderjaar waarin de

aftrek plaatsvond. De desinvesteringsbijtelling geldt ook als u iets doet wat gelijk te

stellen is met verkoop. Let daarom op de datum van investeren en of u een bijtelling kunt

voorkomen door niet in 2012 te desinvesteren maar pas in 2013.

 

11. Pas de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (kia) toe!

Heeft u in 2012 geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen? Indien deze investering tussen de € 2.300

en € 306.931 bedraagt, kunt u in aanmerking komen voor de

kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (kia). De kia is een percentage van al uw investeringen.

De hoogte hangt af van het geïnvesteerde bedrag.

 

  • Niet meer dan € 2.300  => 0
  • € 2.301 t/m € 55.248 => 28% van het investeringsbedrag
  • € 55.249 t/m € 102.311 => € 15.470
  • € 102.312 t/m € 306.931 => € 15.470 verminderd met 7,56% van het deel van het investeringsbedrag boven de € 102.311
  • Meer dan € 306.931 => 0

 

Let op!

Niet alle bedrijfsmiddelen komen in aanmerking voor de kia. Uitgesloten zijn:

• Bedrijfsmiddelen waarvan het aankoopbedrag kleiner is dan € 450.

• Bedrijfsmiddelen die bestemd zijn om (indirect) hoofdzakelijk het vrijgestelde

bosbedrijf uit te oefenen.

• Bedrijfsmiddelen die bestemd zijn om (indirect) hoofdzakelijk een onderneming te

drijven waarvan de winst is vrijgesteld op grond van de Regeling ter voorkoming

dubbele belasting (in het buitenland gevestigde bedrijven).

• Gronden, inclusief ondergrond gebouwen, met uitzondering van verbeteringskosten

grond waarop wordt afgeschreven.

• Woonhuizen en woonschepen, alsmede gedeelten van zaken die dienen voor

bewoning.

• Personenauto’s niet bestemd voor beroepsvervoer over de weg.

Vaartuigen voor representatie.

• Effecten, vorderingen, goodwill, vergunningen, ontheffingen, concessies en andere

dispensaties van publiekrechtelijke aard.

• Bedrijfsmiddelen die zijn bestemd om (indirect) hoofdzakelijk ter beschikking te

worden gesteld aan derden. Te denken is aan verhuur e.d.

 

12. Uw administratie over 2005 mag weg!

U moet uw administratie zeven jaar bewaren. Aan het eind van dit jaar kunt u de administratie

over 2005 en eventueel voorgaande jaren wegdoen. Permanente stukken (aktes, pensioen- en

lijfrentepolissen en dergelijke) mogen niet worden weggegooid.

 

Tip!

Indien u de gegevens van verkoopbonnen digitaal opslaat en deze ter beschikking kunt

stellen aan de Belastingdienst, is het niet meer noodzakelijk om kassabonnen, kassarollen

enzovoort op papier te bewaren. dit geldt ook voor facturen. Wij adviseren u dit eerst

met de Belastingdienst af te stemmen, voordat u alle papieren documenten weggooit.

 

Let op!

Voor onroerende zaken geldt voor de btw echter een herzieningstermijn van tien jaar. Dit

betekent dat als u de btw over de aankoop of verbouwing van een onroerende zaak heeft

teruggevraagd, dan moet u de btw-boekhouding tien jaar bewaren.

 

13. Kijk uit voor de verhuurderheffing in 2013!

Houdt u zich bezig met het verhuren van woningen? Dan dient u nu al na te gaan of u in 2013

mogelijk geconfronteerd wordt met de verhuurdersheffing. Wat houdt deze nieuwe heffing in?

Iedereen die 11 of meer woningen verhuurt in de “gereguleerde” sector, wordt voor deze

nieuwe belasting als belastingplichtige aangemerkt. Gereguleerde sector wil zeggen

woningen waarvan de huur lager is dan de grens voor de huurtoeslag. In 2012 is die grens €

664,66.

Van de heffing uitgesloten zijn:

• Huurwoningen die behoren tot de “vrije sector”, zijnde woningen met een huur boven

de huurtoeslaggrens.

• Verhuur in het kader van een hotel- of recreatiebedrijf voor een korte verblijfperiode.

Waar betaalt u als verhuurder belasting over?

De belasting wordt berekend over het aantal verhuurde woningen minus 10. Vervolgens wordt

de gemiddelde WOZ-waarde genomen maal dat aantal woningen. Over die grondslag wordt

dan het tarief toegepast. In 2013 zou het tarief 0,0014% bedragen maar er is in het

regeerakkoord aangekondigd dat de verhuurdersheffing in 2013 met € 45 mln. verhoogd zal

worden.

Voorbeeld uitgaande van een tarief van 0,0014%

Eigenaar X bezit 17 huurwoningen met een totale WOZ-waarde van € 2.550.000. De

gemiddelde WOZ-waarde per huurwoning is dan € 150.000. De grondslag is dan 7 woningen

(17 minus 10), maal € 150.000 = € 1.050.000. De belasting in 2013 bedraagt dan “slechts”

€ 14,70 (= 0,0014% x € 1.000.000). Maar bij een zelfde grondslag stijgt de belasting in 2014

al naar € 2.425,50!

 

Let op!

De peildatum van 1 januari is bepalend voor wel of geen belastingplicht. Veranderingen

gedurende het jaar spelen geen verder rol, alleen wellicht voor de heffing per eerstvolgende

peildatum. De heffing dient overigens op aangifte te worden voldaan en wel binnen 3

maanden, dus voor 1 april!

 

14. U kunt in 2013 nog makkelijker elektronisch factureren!

U mag al vanaf 2009 uw facturen elektronisch verzenden aan ondernemers in Nederland. Er

geldt slechts één voorwaarde en dat is dat de afnemer moet accepteren dat de factuur alleen

elektronisch wordt verstuurd. Op de elektronische factuur moeten dezelfde gegevens staan als

op de papieren factuur.

Per 1 januari 2013 kunt u uw facturen gemakkelijker elektronisch verzenden aan ondernemers

in Europa. De regels voor elektronisch factureren (e-invoicing) in Europees verband worden

versoepeld. U bent straks vrij om zelf de technologie te kiezen om de authenticiteit, integriteit

en leesbaarheid van de factuur te waarborgen. Afstemming met de inspecteur is niet meer

vereist. Momenteel dient u gebruik te maken van een geavanceerde elektronische

handtekening, uitwisseling van gegevens via een EDI (Electronic Data Interchange)-systeem

of een andere vooraf door de inspecteur geaccordeerde methode.

 

Tip!

Maak gebruik van elektronisch factureren. U bespaart zo kosten en daarnaast zorgt een

geautomatiseerde verwerking van e-facturen voor een betere controle op uw financiële

administratie.

 

Tips voor BTW

 

15. Let op de nieuwe btw-factureringsregels per 1 januari 2013!

U dient per 1 januari 2013 rekening te houden met de nieuwe btw-factureringsregels. Wij

raden u aan om uw administratie hier nu alvast aan te koppelen.

Waar moet een volledige btw-factuur per 1 januari 2013 aan voldoen?

1.Datum uitreiking factuur.

2. Opeenvolgend factuurnummer (meerdere reeksen mag).

3. Btw-identificatienummer leverancier / dienstverrichter.

4. Btw-identificatienummer afnemer bij toepassing verleggingsregeling of als een

intracommunautaire levering wordt verricht.

5. NAW-gegevens ondernemer en afnemer.

6. Geleverde goederen of diensten: hoeveelheid en duidelijke omschrijving.

7. Datum waarop levering of dienst heeft plaatsgevonden.

8. De maatstaf van heffing voor elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs exclusief btw,

evenals de eventuele (vooruitbetalings)kortingen die niet bij de eenheidsprijs zijn inbegrepen.

9. Het toegepaste btw-tarief.

10. Het te betalen btw-bedrag.

11. Indien de afnemer i.p.v. leverancier of dienstverrichter de factuur uitreikt, de vermelding:

- Factuur uitgereikt door de afnemer.

12. (Indien van toepassing):

- Verwijzing naar de vrijstelling of intracommunautaire levering.

13. Indien een verleggingsregeling van toepassing is, de vermelding:

- Btw verlegd.

14. Gegevens over het vervoermiddel (nieuw of gebruikt).

15. (Indien van toepassing) de vermelding:

- Bijzondere regeling reisbureaus.

16. (Indien van toepassing) de vermelding:

- Bijzondere regeling – gebruikte goederen of;

- Bijzondere regeling – kunstvoorwerpen of;

- Bijzondere regeling – voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten.

17. Indien van toepassing:

- NAW-gegevens en btw-identificatienummer fiscaal vertegenwoordiger.

Let op!

Punten 11, 13, 15 en 16 zijn nieuw.

Wat zijn de eisen voor een vereenvoudigde btw-factuur per 1 januari 2013?

 

U krijgt vanaf 1 januari 2013 de mogelijkheid om een vereenvoudigde factuur uit te reiken als

het factuurbedrag niet hoger is dan € 100. Een vereenvoudigde factuur dient aan de volgende

eisen te voldoen:

1. Factuurdatum.

2. NAW-gegevens leverancier.

3. Aard geleverde goederen of verrichte diensten.

4. Het te betalen btw-bedrag, óf de gegevens waarmee dat bedrag kan worden berekend.

 

Let op!

Op het uitreiken van een onjuiste factuur staat per 1 januari 2013 een boete van maximaal €

4.920.

 

16. U krijgt uitstel voor het afdragen van de btw tot € 20.000!

U dient als btw-plichtige op tijd btw af te dragen. Maar het kan wel eens gebeuren dat dit niet

altijd op tijd lukt door omstandigheden. Heeft u liquiditeitsproblemen bij het afdragen van uw

btw? Dan krijgt u per 1 januari 2013 uitstel voor uw btw-afdracht tot een bedrag van €

20.000. Onder bepaalde voorwaarden kan dit betekenen dat u uw btw-afdracht tot € 20.000

een kwartaal later kan doen.

Hoe ziet het uitstel eruit?

U kunt ten eerste in aanmerking komen voor kort uitstel op schriftelijk of telefonisch verzoek

voor maximaal vier maanden na de laatste vervaldag van de (oudste) aanslag. Wat zijn de

criteria?

• het gaat om openstaande belastingaanslagen tot een bedrag van maximaal € 20.000;

• er staan geen belastingaanslagen open waarvoor dwangbevelen zijn betekend;

• er is geen sprake van aangifteverzuim;

• er zijn geen openstaande oninbare belastingschulden.

Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor een betalingsregeling met een langere looptijd.

Let op!

Om in aanmerking te komen voor een betalingsregeling met een langere looptijd hoeft u niet

meer aan te tonen dat de betalingsproblemen hun oorsprong vinden in de economische crisis.

 

17. Vraag buitenlandse btw terug!

Heeft u in 2012 als Nederlandse ondernemer activiteiten verricht voor ondernemers in andere

EU-lidstaten? Dan kunt de betaalde buitenlandse btw onder voorwaarden terugvragen door

een digitaal teruggaafverzoek buitenlandse btw bij de Belastingdienst in te dienen.

Wat zijn de voorwaarden?

• Uw onderneming is in Nederland gevestigd.

• U hoeft in het EU-land waar u btw terugvraagt, geen btw-aangifte te doen

• U gebruikt de goederen en diensten voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten.

Let op!

Uw verzoek moet binnen zijn vóór 1 oktober 2013. Dient u uw verzoek later in dan kan dit tot

gevolg hebben dat het door het andere EU-land niet meer in behandeling wordt genomen.

 

18. Vraag btw terug bij failliete afnemer!

Bij een faillissement van de afnemer van een levering of dienst, kunt u de in rekening

gebrachte btw terugvragen van de Belastingdienst. De verschuldigde btw moet op de aangifte

zijn aangegeven en voldaan. Heeft u een afnemer waaruit valt op te maken dat de rekening

niet betaald wordt, bijvoorbeeld uit correspondentie met de afnemer. Dan dient u een verzoek

om teruggaaf van de btw doen.

 

Let op!

U kunt de btw niet terugvragen door middel van een creditfactuur.

 

19. Btw-vrijstelling (Para)medische diensten ingeperkt!

De btw-vrijstelling voor (para)medische diensten wordt per 1 januari 2013 ingeperkt. Vanaf 1

januari 2013 zijn slechts nog vrijgesteld de diensten op het vlak van de gezondheidskundige

verzorging van de mens door beoefenaren van een medisch of paramedisch beroep die een op

dit beroep gerichte opleiding hebben voltooid waarvoor regels zijn gesteld bij of krachtens de

Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG), voor zover deze diensten

tot het gebied van deskundigheid van dit beroep behoren en onderdeel vormen van bedoelde

opleiding.

 

20. Einde fiscale eenheid btw melden!

Mocht door wijziging van omstandigheden blijken dat er geen fiscale eenheid meer is voor de

btw dan moet u dit zo spoedig mogelijk schriftelijk melden aan de Belastingdienst.

Blijft de fiscale eenheid op papier bestaan dan kan dit tot gevolg hebben dat u of bepaalde

ondernemingen aansprakelijk worden gesteld voor de btw-schuld van de fiscale eenheid die

eigenlijk al niet meer bestaat.

 

Tips voor de DGA

 

21. Eenmalig een onbelaste korting op uw pensioen!

Heeft u een pensioen BV en kampt u met een tekort door tegenvallende beleggingsresultaten?

Dan kunt u per 1 januari 2013 een eenmalige korting doorvoeren op uw pensioen zonder te

worden aangeslagen door de Belastingdienst.

Hoe komt u in aanmerking voor de korting?

Om in aanmerking te komen voor de korting gelden strikte voorwaarden. Het tekort moet zijn

ontstaan door reële beleggings- en ondernemingsverliezen. Daarnaast wordt de verlaging

alleen goedgekeurd op de pensioeningangsdatum. Is het pensioen al ingegaan, dan geldt een

overgangsregeling die tot en met 2015 loopt. In die periode kan er ook een eenmalige

goedkeuring plaatsvinden tot vermindering van de pensioenuitkering.

 

Let op!

Door de korting bespaart u op loonbelasting over de verlaagde pensioenuitkering plus 20%

revisierente.

 

22. Check uw (gebruikelijk) loon!

Bezit u aandelen van minimaal 5% in een BV en verricht u tevens arbeid voor deze BV? Dan

wordt u als DGA geacht loon te genieten voor deze werkzaamheden. Dit loon (ook wel

gebruikelijk loon genoemd) bedraagt minimaal € 42.000 (2012).

Hoger of lager dan € 42.000?

Bent u van mening dat dit loon te hoog is, dan dient u zelf aannemelijk te maken dat een lager

loon gebruikelijk is. Dit kunt u doen door een vergelijking te maken met soortgelijke

dienstbetrekkingen waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt.

 

Let op!

De fiscus kan daarentegen ook het standpunt innemen dat het gebruikelijk loon juist hoger is

dan € 42.000. Als bij soortgelijke dienstbetrekkingen een hoger loon gebruikelijk is, wordt het

loon op het hoogste van de volgende bedragen gesteld:

• 70% van het hogere gebruikelijke loon, maar ten minste € 42.000, of;

het loon van uw meestverdienende werknemer of van de meestverdienende werknemer

van een aan u verbonden vennootschap.

 

Tip!

Het is nuttig om jaarlijks te bekijken of uw loon naar beneden kan worden bijgesteld. Mocht

dit zo zijn dan dient u dit voor te leggen aan de fiscus.

Tips voor de werkgever en de werknemer

 

23. U dient de crisisheffing toe te passen op hoge lonen!

U dient het uitbetaalde loon aan uw werknemers in 2012 te toetsen aan de grens van de

crisisheffing. U wordt in 2013 als werkgever namelijk geconfronteerd met een eenmalige

crisisheffing van 16%. De crisisheffing ziet op het loon uit tegenwoordige dienstbetrekking

(inclusief eenmalige beloningen, zoals een bonus) dat u in 2012 aan een werknemer heeft

betaald. Het moet wel gaan om hoge lonen dus de inhouding vindt pas plaats voor zover dat

loon op jaarbasis hoger is dan € 150.000.

 

Let op!

Ook de bijtelling auto van de zaak maakt onderdeel uit van het loon voor de bepaling van de

grens van € 150.000. Dit kan wel eens betekenen dat u eerder dan u wellicht denkt met deze

heffing te maken kunt krijgen.

U dient deze crisisheffing bij de loonbelastingaangifte over de maand maart 2013 aan te

geven en af te dragen.

 

Tip!

Voorkom de crisisheffing door bijvoorbeeld een bonus/tantième uit te stellen naar 2013.

Hogere heffing op vertrekvergoedingen

U dient per 1januari 2013 bij een vertrekvergoeding rekening te houden met een verhoogd

tarief. Het tarief van de werkgeversheffing op excessieve vertrekvergoedingen (hoger dan €

531.000) wordt verhoogd van 30% naar 75%.

 

24. Vanaf 2014 is de werkkostenregeling verplicht!

Bent u al overgestapt op de nieuwe werkkostenregeling (WKR)? Tot en met 2013 kunt u

jaarlijks opnieuw kiezen voor de WKR of voor de oude regels voor vrije vergoedingen en

verstrekkingen. Per 1 januari 2014 moet u als werkgever overgeschakeld zijn naar de WKR.

Dit betekent dat u nog één jaar heeft om uw administratie en uw arbeidsvoorwaarden hier op

in te richten.

Wat levert de WKR u op?

• U kunt een vast percentage van de loonsom onbelast vergoeden en verstrekken.

• U hoeft de meeste vergoedingen en verstrekkingen niet meer op werknemersniveau in

uw loonadministratie te registreren.

• U hoeft geen rekening meer te houden met de voorwaarden en beperkingen van de

bestaande regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen: u krijgt meer vrijheid.

• U kunt de vergoedingen en verstrekkingen zonder meer in de vrije ruimte

onderbrengen. U hoeft niet meer te toetsen of uw werknemer de vergoeding of

verstrekking zakelijk of privé gebruikt.

U waardeert loon in natura meestal tegen de factuurwaarde en niet meer tegen de

waarde in het economische verkeer.

• U kunt normbedragen gebruiken voor maaltijden die u op de werkplek verstrekt, voor

huisvesting en inwoning op de werkplek en voor kinderopvang op de werkplek.

• U hoeft de vergoedingen en verstrekkingen niet te verwerken in de loonstrook.

 

Let op!

 

Met de WKR kunt u per 1 januari 2013 maximaal 1,5% van het totale fiscale loon (vrije

ruimte) besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor uw werknemers.

Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt u loonbelasting in de vorm van een eindheffing.

Die is 80 procent. Als u de afgelopen jaren afspraken over vergoedingen aan werknemers

heeft gemaakt met de Belastingdienst, kunt u met de nieuwe regeling minder gunstig uit zijn.

De overgang naar de WKR vraagt daarnaast een ruime voorbereiding.

 

25. Denk in 2012 nog aan uw studiekosten!

Vanaf 1 januari 2013 is de drempel voor studiekosten verlaagd naar € 250. U kunt dus de

kosten die u in 2013 maakt voor studie vanaf dat bedrag in aftrek brengen. De aftrek van

studiekosten wordt echter wel beperkt tot de verplicht gestelde en noodzakelijke kosten van

opleiding of studie. Denk hierbij aan: lesgeld, examengeld en de door het onderwijsinstituut

verplicht gestelde leermiddelen.

Let op!

U kunt alleen nog in 2012 computers, laptops en bijbehorende randapparatuur als printers en

scanner als studiekosten in aftrek brengen. Per 1 januari 2013 zijn deze van aftrek uitgesloten.

 

26. De doorwerkbonus wordt ingevoerd!

Met ingang van 2013 komt er voor werknemers vanaf 61 tot 65 jaar met een laag

arbeidsinkomen een nieuwe heffingskorting in de inkomstenbelasting. Deze wordt de

doorwerkbonus genoemd en houdt in dat deze werknemers, indien zij doorwerken tot 65,5

jaar, gemiddeld 1,5 jaar eerder met pensioen kunnen zonder er financieel op achteruit te gaan.

 

Let op!

Het gaat hierbij zowel om deeltijd als voltijd werknemers vanaf 61 tot 65 jaar.

 

27. U heeft korter recht op WW!

Als u werkloos raakt, heeft u vanaf 1 januari 2014 maximaal 12 maanden recht op een wwuitkering

op basis van het laatst verdiende loon. Daarna wordt de ww-uitkering nog 12

maanden gebaseerd op het minimumloon.

 

Let op!

U gaat er dus straks fors op achteruitgaan gezien het feit dat de ww-duur momenteel 38

maanden bedraagt.

 

28. U kunt makkelijker werknemers ontslaan!

U kunt vanaf 1 januari 2014 makkelijker werknemers ontslaan. U dient namelijk nog enkel

advies te vragen bij het UWV. Die organisatie verleent geen vergunning meer, maar geeft een

advies. Ook bij een negatief advies kunt u tot ontslag overgaan. Werknemers kunnen achteraf

bezwaar maken bij de kantonrechter.Let op!

Werknemers die na een dienstverband langer dan een jaar worden ontslagen (of geen

contractverlenging) hebben recht op een transitiebudget van een kwart maandsalaris per

gewerkt dienstjaar. Dit bedrag heeft een maximum van vier maandsalarissen en is

bijvoorbeeld bedoeld voor omscholing.

Ontslagvergoeding beperkt

Werknemers kunnen in minder gevallen aanspraak maken op een ontslagvergoeding.

Werknemers hebben alleen nog recht op een ontslagvergoeding als het ontslag onterecht is of

aan u te wijten valt.

 

Let op!

De maximale ontslagvergoeding bedraagt dan een half maandsalaris per dienstjaar, met een

maximum van € 75.000.

Tips voor alle belastingplichtigen

Woning:

 

29. Bespaar overdrachtsbelasting bij doorverkoop woning!

U kunt nog steeds overdrachtsbelasting besparen bij doorverkoop van onroerende zaken. De

regeling in de overdrachtsbelasting is voor het doorverkopen van woningen namelijk

verruimd per 1 september 2012. Voor onroerende zaken, zoals woningen en bedrijfspanden,

wordt de termijn tijdelijk verlengd naar 36 maanden. Dit betekent dat u bij de koop van een

pand per 1 september 2012 en bij doorverkoop binnen 3 jaar geen overdrachtsbelasting

betaalt. Het tarief voor de overdrachtsbelasting bedraagt overigens 2%.

Voorbeeld:

X koopt op 20 maart 2013 een ander huis voor € 350.000 k.k. De overdrachtsbelasting

bedraagt dan 2% van € 350.000 = € 7.000.

Omdat de oude woning nog niet verkocht is en de bank eist dat hij één van de twee huizen

moet verkopen, verkoopt X het nieuwe huis op 31 december 2015 voor € 380.000. Op grond

van de doorverkoopregeling is bij de doorverkoop niet € 7.600 aan overdrachtsbelasting

verschuldigd, maar slechts € 600 (€ 7.600 minus € 7.000) bij de eerste transactie.

 

Let op!

Voor in 2011 gekochte woningen was de termijn van 6 maanden tijdelijk verlengd naar 12

maanden. Deze gold overigens niet voor bedrijfspanden. De nu voorgestelde verruiming naar

36 maanden geldt voor onroerende zaken aangekocht in de periode van 1 september 2012 tot

1 januari 2015!

 

30. Hypotheekrenteaftrek wordt beperkt!

Vanaf 1 januari 2014 gaat voor alle hypotheken, dus ook bestaande gevallen, de maximale

aftrek elk jaar met een half procent omlaag. De maximale aftrek ligt nu nog op 52%, maar

gaat in 28 jaar tijd omlaag naar de hoogte van de derde belastingschijf.

Let op!

In 2012 en 2013 kunt u nog gebruik maken van de maximale hypotheekrenteaftrek van 52%!

Rente op restschuld aftrekbaarBetaalt u rente over een restschuld? Dan kunt u per 1 januari 2014 deze rente maximaal 5 jaar

aftrekken van het belastbaar inkomen in box 1.

Nieuwe aflossingsvrije hypotheken

Bent u van plan om vanaf 2013 een hypotheek af te sluiten? Dan komt u alleen in aanmerking

voor hypotheekrenteaftrek als u uw schuld annuïtair aflost.

 

31. Controleer uw WOZ-beschikking in 2013!

Begin 2013 ontvangt u een WOZ-beschikking die een waarde van uw woning vermeldt. In

deze tijd van economische recessie kan het zijn dat uw woning een veel lagere waarde heeft in

het economisch verkeer dan deze waarde. U kunt tegen de WOZ-beschikking bezwaar maken.

De gemeente moet uw bezwaarschrift binnen zes weken na dagtekening van de beschikking

hebben ontvangen.

Auto

 

32. Betaal uw MRB op tijd in 2013!

Bij het te laat betalen van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt u per 1 januari 2013

geconfronteerd met een boete van € 50. Betaalt u herhaaldelijk te laat dan bedraagt bij een

tweede en derde (en verdere) verzuim binnen een periode van 2 jaar de boete respectievelijk €

100 en € 150.

 

33. U krijgt in 2013 geen vrijstelling MRB meer voor uw oldtimer!

Heeft u een oldtimer in uw bezit? Dit wil zeggen dat u houder bent van een auto van 30 jaar

of ouder. Dan geniet u alleen in 2012 nog vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting. De

vrijstelling komt per 1 januari 2013 namelijk te vervallen omdat er oneigenlijk gebruik is

geconstateerd. De vrijstelling was bedoeld voor liefhebbers die zo nu en dan een ritje maken

in hun oldtimer. In de praktijk is geconstateerd dat de oldtimer werd aangeschaft of ingevoerd

uit het buitenland voor dagelijks gebruik.

 

Overig

34. Er komt een einde aan de fiscale aftrek specifieke zorgkosten!

Heeft u in 2012 kosten voor ziekte of invaliditeit? Dan heeft u misschien recht op aftrek van

uitgaven voor specifieke zorgkosten. Uitgaven voor specifieke zorgkosten komen slechts voor

aftrek in aanmerking voor zover deze boven bepaalde inkomensdrempels komen.

Let op!

De fiscale regeling voor de aftrek van specifieke zorgkosten wordt in zijn geheel per 1 januari

2014 afgeschaft.

 

35. Maak gebruik van de aftrekpost levensonderhoud kinderen!

Als u in 2012 per kwartaal meer uitgeeft voor het levensonderhoud van uw kind dan de vaste

drempel die daarvoor geldt, kunt u voor de aftrekpost levensonderhoud kinderen in

aanmerking komen.

U moet zelf kunnen aantonen dat u in belangrijke mate in het levensonderhoud van uw kind

voorziet. Liefst met bonnen en afschriften. Ook als een kind bijvoorbeeld bijverdient.

 

Let op!

De aftrekpost levensonderhoud kinderen komt ten einde en wordt per 1 januari 2015

afgeschaft.

 

36. Arbeidskorting gaat omhoog!

U gaat in de toekomst profiteren van een verhoogde arbeidskorting. Het maximum van de

arbeidskorting wordt in 2014 verhoogd met 125 euro. Dit bedrag wordt in gelijke stappen

verder verhoogd tot 500 euro in 2017 en daarna. Deze maatregel geldt voor iedereen die recht

heeft op arbeidskorting, ongeacht het inkomen.

 

37. Belastingverlaging!

U gaat straks minder belasting betalen in de inkomstenbelasting. De derde schijf van de

inkomstenbelasting gaat in 2014 van 42% naar 38%. De vierde, hoogste, schijf gaat van 52%

naar 49%. De inkomensgrens tussen de derde en de vierde schijf wordt verhoogd, daardoor

vallen meer inkomens binnen de derde schijf.

 

Overige tips

 

38. Ga uw verzekeringen na!

U gaat vanaf 1 april 2013 meer assurantiebelasting betalen over uw verzekeringspremie. De

assurantiebelasting wordt namelijk fors verhoogd van 9,7% naar 21%. Het

overgangsrecht wordt zo vormgegeven dat het nieuwe tarief van 21% van toepassing is

op premies voor zover die betrekking hebben op een verzekerde periode van na 31 maart

2013 (ongeacht wanneer deze premies betaald zijn).

U kunt niet onder het verhoogde tarief uitkomen maar u kunt wel nagaan of u alle gesloten

verzekeringen daadwerkelijk nog nodig heeft.

Voor welke verzekeringen geldt de assurantiebelasting niet?

Er zijn verzekeringen waar geen assurantiebelasting voor geldt. De belangrijkste hiervan zijn:

• levensverzekeringen;

• ongevallen-, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen;

• ziektekostenverzekeringen.

De verhoging van de assurantiebelasting heeft op de premie van deze verzekeringen dus geen

invloed.

 

Let op!

Indien u oververzekerd bent, doet u er goed aan om uw overbodige verzekeringen op te

zeggen.

 

39. BSN derde verstrekken

Indien u partneralimentatie in aftrek brengt, zult u per 1 januari 2013 het BSN van de

ontvangende partij moeten vermelden. Ook als u een eigenwoninglening heeft verkregen van

een andere persoon (geen bank), zal het BSN van degene die deze lening heeft verstrekt,

moeten worden vermeld om de renteaftrek te mogen toepassen.

 

Let op!

Zonder vermelding van het BSN van de ontvangende persoon zal aftrek dus niet meer

mogelijk zijn.

 

40. De Belastingdienst gaat naar één rentetarief!

Met ingang van 2013 krijgen wij te maken met één rentetarief. De Belastingdienst zal

namelijk in alle gevallen één rentetarief hanteren, te weten de wettelijke rente. Het per

kwartaal publiceren van de heffings- en invorderingsrente vervalt dan ook.

 

41. Versnelde verzuimboete aanslagbelastingen

Als u te laat bent met het indienen van uw aangifte inkomstenbelasting of

vennootschapsbelasting, kan vanaf 1 januari 2013 een boete worden opgelegd voorafgaand

aan de aanslag. De inspecteur kan daarbij de mogelijkheid tot matiging van de boete bieden,

als de aangifte alsnog binnen een bepaalde periode wordt ingediend.

 

42. Bevordering transparantie ANBI’s vanaf 2014

ANBI’s moeten met ingang van 2014 op elektronische wijze via internet een aantal gegevens

openbaar maken, onder andere de beloningen van bepaalde bestuurders en een overzicht van

de bestedingen van de gelden.

Regeerakkoord: de belangrijkste punten voor ondernemers

De VVD en PvdA zijn eruit: er is een regeerakkoord. Het kabinet wil met het akkoord ‘Bruggen slaan’ meer investeren in innovatie en ondernemerschap, maar per saldo zullen de lasten voor ondernemers wel zwaarder uitvallen. In onderstaand artikel zetten wij de belangrijkste maatregelen voor u op een rij. Het nieuwe regeerakkoord: de belangrijkste punten voor ondernemers.

1. Personeel

  • De AOW-leeftijd wordt stapsgewijs verhoogd naar 67 jaar (66 jaar in 2018, 67 jaar in 2021). Na 2021 zal dit worden gekoppeld aan de stijging van de levensverwachting.
  • Als het aan het kabinet ligt, moeten mensen met een lager inkomen die na hun pensioengerechtigde leeftijd langer willen doorwerken hiervoor worden beloond. Daarom komt er een doorwerkbonus voor werknemers van 61 tot 65 jaar met een laag inkomen. Zo kan de doorwerkende werknemer sparen om de financiële gevolgen van de stijging van de AOW-leeftijd vanaf 2013 te kunnen opvangen.
  • Het kabinet wil eventuele loonverschillen tussen mannen en vrouwen voor een vergelijkbare functie straks tot het verleden laten behoren.
  • Grotere bedrijven dienen er rekening mee te houden dat er een quotum gaat gelden voor het aannemen van werknemers met een handicap. Ondernemers die zich niet aan deze maatregel houden, lopen het risico hiervoor beboet te worden. VVD en PvdA willen vanaf 2015 toewerken naar een verplicht quotum van vijf procent aan arbeidsgehandicapten binnen een grote onderneming.

2. Belastingen

  • De assurantiebelasting stijgt van 9,5 naar 21 procent. Deze tariefsverhoging zou oorspronkelijk ingaan op 1 april 2013, maar deze datum is vervroegd naar 1 januari 2013. Ondernemers kunnen hier onder andere mee te maken krijgen op het gebied van bedrijfsverzekeringen of (lease)contracten.
  • Vanaf 2015 wordt een winstbox ingevoerd. Met deze invoering betaalt de ondernemer straks 28,5 procent belasting over de winst, maar verliest hij verschillende andere voordelen. Het doel is om op deze manier de algemene subsidies aan het bedrijfsleven te verlagen. In innovatie en duurzaamheid wil het kabinet wel meer ruimte creëren.
  • De maatregel uit het begrotingsakkoord met betrekking tot de afschaffing van de fiscale reiskostenaftrek wordt in zijn geheel teruggedraaid, inclusief de maatregel ‘auto van de zaak’. Klik hier voor meer informatie.
  • De aangekondigde BTW-verhoging voor podium- en beeldende kunst zal onder dit kabinet niet worden ingevoerd
  • De verschillen in belastingheffing tussen ondernemers en werknemers zijn de afgelopen jaren toegenomen, aldus het kabinet. Om een beter evenwicht te bereiken zullen de ondernemersfaciliteiten waaraan het urencriterium is verbonden vanaf het jaar 2015 met vijfhonderd miljoen euro worden teruggebracht en/of afgeschaft.

3. Duurzaamheid en technologische vooruitgang

  • De overheid gaat 110 miljoen euro investeren in het stimuleren van kennisdeling tussen instellingen en het bedrijfsleven.
  • Onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven moeten beter gaan samenwerken, aldus het kabinet. Door het afsluiten van een zogenaamd ‘techniekpact’ wil de overheid onder meer afspraken maken over het beschikbaar stellen van stageplaatsen en het verbeteren van de doorstroom naar het beroepsonderwijs. Daarnaast moet er vanuit het bedrijfsleven een investeringsfonds voor technische opleidingen komen.
  • Technologische vooruitgang op het gebied van ecologie wordt aangemoedigd. De energievoorziening moet in 2050 volledig duurzaam zijn. Innovatie wordt daarom gestimuleerd met subsidies en het mogelijk opleggen van verplichtingen aan het bedrijfsleven.
  • Ondernemers moeten meer worden gestimuleerd om bewust rekening te houden met energiebesparing. Het kabinet wil dit bereiken door de regelgeving rondom het besparen van energie te vereenvoudigen.
  • Het kabinet wil binnen het bestaande Innovatiefonds MKB+ ruimte maken om meer risicodragend vermogen aan jonge innovatieve bedrijven te kunnen verstrekken.
  • Er komt een tijdelijk fonds (2014-2016) om investeringen in ontwikkelingslanden door bedrijven te stimuleren. Het budget hiervoor is vastgesteld op honderd miljoen euro.

4. Krediet en kapitaal

  • Om kleine en startende ondernemers beter te kunnen helpen zal het huidige kredietplafond van de microfinancieringsorganisatie Qredits worden verhoogd van vijftigduizend naar honderdvijftigduizend euro. Er zal met Qredits en de betrokken banken een afspraak worden gemaakt om deze verhoging te bewerkstelligen. Klik hier voor meer informatie over definancieringsmogelijkheden via Qredits.
  • De Garantie Ondernemingsfinanciering wordt structureel gemaakt, met een garantieplafond van vierhonderd miljoen euro per jaar. Zo moet het voor ondernemers mogelijk blijven om bankleningen aan te trekken en bankgaranties te verkrijgen.

5. Wet- en regelgeving

  • De huidige centrale wettelijke winkelsluiting op zondagen wordt opgeheven. Voortaan is het aan de gemeenten zelf om hierover een besluit te nemen.
  • Het kabinet wil de regeldruk intensiever gaan aanpakken. De strengere aanpak zal voornamelijk van toepassing op de volgende sectoren: chemie, logistiek,bouwgezondheidszorg en onderwijs. De doelstelling is een structurele verlaging per 2017 met 2,5 miljard euro (ten opzichte van 2012).

-> Klik hier om het hele regeerakkoord te lezen (dit bestand opent in PDF).

 In html: hier

Bron: Rabobank

Bruggen slaan, regeerakkoord VVD – PVDA 29 oktober 2012

Bruggen slaan

Regeerakkoord VVD – PvdA

29 oktober 2012

Lees verder

10 gouden regels voor succesvol onderhandelen

1. Voorbereiding is cruciaal

Vaak blijkt dat we ons ‘helemaal niet, ‘te weinig’ of ‘maar half’ voorbereiden. Het gevolg is dat we de onderhandeling niet succesvol afronden. In de voorbereiding op een onderhandeling stelt u zichzelf idealiter de volgende vragen:

Weet u wat u precies wilt?
Heeft u een inschatting gemaakt wat de andere partij wilt?
Wat is uw uitgangspositie?
Heeft u uw ‘wisselgeld’ op orde?
Wanneer zet u dat in en wanneer stopt u de onderhandeling?
Bepaalt u de plaats van samenkomst?
Weet u vooraf hoe lang de bijeenkomst duurt?
Weet wie en hoeveel personen van de andere partij aanwezig zijn?
Gaat u alleen of met meerderen?

Een goede voorbereiding is het halve werk.

2. Moet u wel onderhandelen en zo ja welke strategische keuze?

De eerste vraag die u zich stelt is: Wat is mijn ‘winst’ van de onderhandeling? Goed onderhandelen vergt een investering in tijd. Heeft u die wel en is het u die tijd waard, of bent u gedwongen te onderhandelen gezien de situatie? In de voorbereiding kunt u een keuze maken uit vier strategieën:

a. Wat is het resultaat als ik niet onderhandel? Uw zogenaamde BOZO (Beste Onderhandelingsresultaat Zonder Onderhandeling)
Stel: uw server van uw organisatie valt uit. Geen email verkeer meer, website is uitgevallen, intranet ligt plat. U wilt de zaak zo snel mogelijk weer in de lucht en veel ruimte om te onderhandelen is er niet. Wordt dit een BOZO met uw vaste IT-ondersteuner? Veel meer ruimte heeft u niet. U heeft weinig ‘macht’.

b. Maak ik gebruik van Graag of Niet? Take it of leave it? U bent monopolist in uw branche.  De machtsbalans is helemaal in uw voordeel. Dan kunt u gebruik maken van Graag of Niet, eventueel loven en bieden.

c. Maak ik gebruik van Loven en Bieden? Als het om één valuta gaat, en dat is dan meestal geld, kunt u er vaak met Loven en Bieden uitkomen.

d. Maak ik gebruik van Multi-Valuata Onderhandeling? Als er meerdere zaken spelen, dus naast geld ook levertijd, speciale specificaties EN de relatie is belangrijk dan wordt het waarschijnlijk een Multi-Valuta Onderhandeling.

3. U onderhandelt niet alleen

De andere partij wil ook iets van u. Anders zat u niet aan tafel! Dit wordt doorgaans te weinig in het proces meegenomen. U wilt beiden ‘iets’! Denk en praat niet over de ‘de tegenpartij’, maar over uw ‘onderhandelingspartner’. Uw denken beïnvloedt uw gedrag meer dan u vaak zelf bewust bent en dus ook het onderhandelingsproces.

4.  Wat gunt u de ander?

Onderhandelen is mensenwerk, gebaseerd op vertrouwen en relaties. Hoe gaat u de onderhandeling in? Met het mes op de keel om zo snel mogelijk een deal te sluiten?  Uw denken beïnvloedt uw gedrag en dus ook de onderhandeling (zie onder 3). Mijn advies: pers de sinaasappel niet uit tot de laatste druppel. U wilt toch ook niet ‘uitgeknepen’ worden? Iets gunnen versterkt de relatie en levert op termijn veel meer winst op dan u in eerste instantie voor mogelijk houdt.

5. Beter geen deal dan een slechte deal.

Een slecht deal blijft in uw hoofd rondzingen en kan een relatie verstoren. Dat kunt u voorkomen door op tijd te stoppen. Uw onderbuik is hierbij uw beste raadgever en vertrouw daar op. Niet alles is cognitief-rationeel beredeneerbaar! Word niet boos of geërgerd, ook al heeft u meerdere onderhandelingsbijeenkomsten gehad. Stop de onderhandeling en nodig de ander uit voor een afsluitend kopje koffie of voor de lunch. Spring over uw eigen schaduw en houdt de relatie in stand. U investeert hiermee in de relatie en dus in de toekomst. Niet alle onderhandelingen komen tot een succesvol eind. Dat hoort ook bij het leven.

6. Soft to the person, hard on the matter.

Weet wat u wilt in deze onderhandeling, maar blijf uw gedrag altijd een heer/dame. Inhoud en omgangsvormen zijn twee verschillende entiteiten. Vermeng deze niet, want u loopt vast en dan gaat het mis. De moeilijkheid bij onderhandelingen is als de andere partij dit wel gaat vermengen. Natuurlijk wordt u daar door beïnvloed, maar laat u niet meeslepen. Geef aan dat u dat niet prettig vindt. Wijs de ander daarop. Een gouden uitspraak is: “Als ik mij in deze onderhandeling niet vertrouwd voel, heeft u een slechte deal.”

 

7. Bepaal vooraf tot hoever u gaat.

Elke onderhandeling heeft zijn prijs. Bepaal daarom vooraf (in de voorbereiding) tot hoever u gaat en wanneer dit punt is bereikt. In onderhandelingstermen: uw weerstandspunt. Laat u niet verleiden om hier overheen te gaan.

Soms wordt de z.g. salamitactiek door de andere partij ingezet, waarbij belangrijke beslissingen in kleine stappen worden bereikt. “Nog even dit….. en als wij …..voor u…. en voor ons…..”.

Dit is sowieso onverstandig en een blijk van onprofessioneel onderhandelen, en kunt u beter niet meespelen. Vooral niet als de onderhandeling is verspreid over meerdere bijeenkomsten of een hele lange dag duurt. Op het eind verschijnt het begrip ‘onderhandelingsvermoeidheid’. U vindt het welletjes en u wilt naar huis en… u geeft toe. Niet doen! Weerstandpunt is weerstandspunt.

8. Hoog en beredeneerbaar inzetten.

Bepaal vooraf uw eerste bod, win informatie in en analyseer dit. Kent u de markt en zijn er voldoende analyses gemaakt? Dan markeert u daarop uw eerste bod. Dit bod moet voor de andere partij logisch en te begrijpen zijn. Zo niet, dan gaat het hier al mis. Dat geldt ook voor het bod van de andere partij; dat moet voor u ook beredeneerbaar, logisch en te begrijpen zijn.

Houd het realistisch, anders gaat het in de beginfase al mis hetgeen zijn neerslag heeft op het wederzijds vertrouwen. U heeft al eerder gezien dat vertrouwen een essentiële basis is in het onderhandelingsproces.

Wanneer de andere partij om welke reden dan ook met een voor u niet te beredeneren eerste bod komt, val dan niet van uw stoel. Blijf een heer/dame en vraag rustig naar de onderbouwing van dat bod. Is de verklaring voor u logisch dan kunt u of doorgaan of gebruikmaken van een schorsing.  Is het bod ondanks uw vraag niet realistisch stel dan voor de onderhandeling te stoppen (en een kopje koffie te gaan drinken).

9. Schors op tijd

Zodra u tijdens de onderhandeling denkt ‘waar ben ik nu mee bezig?’ dan moet u schorsen. Ga niet verder! Stel een kleine pauze voor of overleg met uw collega.

Er zijn duizend manieren om korter of langer te schorsen. Misschien moet u zelfs een nieuwe afspraak voorstellen, omdat u eerst in uw organisatie wilt overleggen. In Nederland is men over het algemeen niet gewend om te schorsen en daardoor wordt minder succesvol onderhandeld.

De meest simpele is een koffiepauze of toiletpauze voor te stellen. Verstandig is echter om gewoon te zeggen dat u even in alle rust wilt nadenken over datgene wat op tafel is gekomen, dus zeggen: “Graag wil ik … minuten schorsen”. Doe dat, want anders blijven er allerlei gedachten in uw hoofd rondzingen die het onderhandelingsproces negatief beïnvloeden.

10. Blijf altijd uzelf!
Blijf authentiek! Laat u niet verleiden tot zogenaamde dirty tricks. U trekt dan aan het kortste eind. Weet wel wanneer het u overkomt en zeg tegen de andere partij dat u daar niet van gediend bent.

Weet u nog: ‘Als ik niet goed onderhandel heeft u een slecht deal.’ U bent zelf het cruciale ‘middel’ in de onderhandeling.

Onderhandelen doet u SAMEN met de andere partij. Samen wilt u iets, alleen de insteek van beide partijen is verschillend. Daarom gaat u ook onderhandelen om tot een goed resultaat te komen voor beide partijen.

 

Bron: Sprout

5 tips om slim te vergroenen

Spaarlampen indraaien is leuk, maar echt impact heb je pas wanneer je niet alleen je eigen bedrijf, maar je hele business vergroent. Bovendien creëer je dan een groeistrategie voor je bedrijf. Vijf tips voor continue, maximale vergroening.
 

1. Bepaal je strategisch belang

Wanneer je de overheid als klant hebt, dan is je strategische belang onontkoombaar: vergroen of neem afscheid van de overheid als klant. Alle overheden zijn immers verplicht duurzaam in te kopen.

Er kunnen ook andere strategische belangen zijn: wetgeving, schaarser en duurder wordende grondstoffen of de markt die een transitie ondergaat. Autofabrikanten die geen elektrische auto’s ontwikkelen bijvoorbeeld, zijn waarschijnlijk gedoemd te krimpen tot nichespelers. En wie levert aan Albert Heijn zal de vraag krijgen of zijn producten een “Puur & eerlijk” logo kunnen krijgen.

Wanneer je een helder strategisch belang definieert, bijvoorbeeld het behoud van klanten of het binnen de perken houden van de kosten, zal de motivatie en de urgentie om te vergroenen niet snel op de achtergrond raken. Ook niet bij het opduiken van een nieuw probleem of een andere kans die alle aandacht lijkt te vergen.

2. Stel een heldere ambitie

De Nederlandse overheid liet zien hoe het niet moet: Balkenende stelde als ambitie voor Nederland twintig procent duurzame energie in 2020. Rutte verlaagde dit doel tot veertien procent.

Tapijttegelfabrikant Desso en kantoormeubelenproducent Ahrend hebben wel een in beton gegoten ambitie: in 2020 willen ze hun bedrijfsmodel volledig hebben gestoeld op de Cradle to Cradle filosofie, wat onder andere betekent dat al hun grondstoffen eindeloos recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Alle nieuwe producten en investeringen zijn op dit doel gericht.  Unilever wil in de periode 2010 tot 2020 zijn omzet te verdubbelen en tegelijk zijn milieu-impact halveren en brak deze heldere ambitie op in zestig deelplannen.

Het doel kan ook minder ambitieus zijn, bijvoorbeeld het energiegebruik met twintig procent terugdringen, de hoeveelheid afval halveren. Een heldere, regelmatig herhaalde en ongewijzigde ambitie maakt iedereen duidelijk waar je bedrijf naar toe wil en dus gaat.

3. Zoek je duurzame hefboom

De vraag is: beperk je je tot milieubesparing binnen je eigen bedrijf of ga je op zoek naar producten en diensten waarmee je klanten duurzamer worden? Het vinden van een manier om echt impact te hebben, ofwel het vinden van je duurzame hefboom is het moeilijkste onderdeel van een duurzame groeistrategie. Maar eenmaal gevonden beïnvloedt de duurzame hefboom de omgeving het meest en hiermee de groei van je bedrijf.

Een bouwonderneming kan zijn eigen kantoren en eigen machines energiezuiniger maken, maar kan beter zo veel mogelijk energiezuinige gebouwen neerzetten die de komende veertig jaar energie besparen. Een producent van lampen kan zijn eigen kantoren verlichten met energiezuinige ledlampen en een kleine impact hebben en hij kan al zijn klanten van ledlampen voorzien en een grote impact hebben. Beide bedrijven blijven vergroenen en blijven verkopen.

4. Maak de resultaten zichtbaar

Er zijn vele manieren om de resultaten zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door de omzet van nieuwe duurzame producten en diensten af te zetten tegen de totale omzet of door je producten te voorzien van energielabels.

Helpt je product energiegebruik of CO2-uitstoot te verminderen? Reken het uit. Verbruikt je product brandstof, elektriciteit of water? Bereken de besparing. Behoeft je product service en onderhoud? Vergroot het interval en bereken de bespaarde kosten in manuren, kilometers en kosten. Je kunt ook trainingen geven om gebruikers jouw product zo energiezuinig mogelijk te laten gebruiken.

Vaak heeft je branchevereniging een kant en klare meeteenheid voor handen. Veel branches hebben namelijk een vrijblijvende meerjarenafspraak (MJA) gemaakt met de overheid een hoeveelheid energie te besparen.

Andere meetinstrumenten zijn milieubarometer.nl en energiecentrum.nl/energiescan-mkb, CO2-prestatieladder, MVO-prestatieladder, Breeam en Leed (voor gebouwen), Cradle to Cradle en  ISO-certificeringen (ISO26.000 voor MVO, ISO-14.001 voor milieu).

5. Zorg voor een verdienmodel

Sustainable wordt meestal vertaalt als duurzaam, maar het Zuid-Afrikaanse volhoubaar is een betere vertaling. Je moet niet alleen dingen doen die de aarde kan volhouden, zoals het gebruiken van windenergie in plaats van aardolie. Je moet als ondernemer in de eerste plaats dingen doen die je zelf kunt volhouden.

Volhoubaar ondernemen als liefdadigheid werkt daarom niet. Je kunt hooguit een halve procent, misschien een procent van je omzet aan liefdadigheid besteden. Wanneer de nood aan de man komt, sneuvelt dit soort duurzaamheid. Bovendien blijft het maar een miniem deel van je business.

Een vol te houden business is een business die marge genereert. Alleen als je winst maakt met je duurzame product of dienst, kun je honderd procent van je bedrijf en je markt vergroenen, en  groeien.


Bron: Quirien Verbakel-Veldman

Waarom mensen van merken houden

Merken als Nike, Ikea, Google en Apple staan voor hoge klantentrouw en dito resultaten. Over het hoe en waarom van merken met meerwaarde.

Sommige merken roepen bij klanten een loyaliteit op die jaloersmakend is en tegelijkertijd moeilijk te verklaren. Apple, Google, Nike, Ikea, Absolut Vodka, Coca Cola, Hema – het zijn lovemarks of cult brands. Ikea werd onder andere door BusinessWeek omschreven als een ‘one-stop sanctuary for coolness’, zeg maar een grootaltaar van hipheid. In Nederland is het al verschillende malen verkozen tot Beste Winkelketen. De Zweedse meubelretailer is wereldwijd een hit. Cultuurverschillen ten spijt – in elk land waar Ikea zich vestigt groeit het uit tot een verkoopsucces. In Brazilië, in Duitsland, in Japan, in Nederland. “De zichtbaarheid en het bewustzijn van ons merk is vele malen groter dan de omvang van ons bedrijf”, verklaart CEO Anders Dahlvig een deel van het succes. 
In 2011 steeg de omzet met 7 procent tot bijna 25 miljard euro en de nettowinst met ruim 10 procent tot bijna 3 miljard euro (zie ook: Zo werd Ikea groot).

Eigendom van klanten

Waarom lukt het een merk als Ikea om de globale middenklasse een levensstijl te verkopen die staat voor hip design, zuinigheid en simpelheid? Volgens BusinessWeek heeft dat vier oorzaken.

  • Ikea is in staat rumoer rond het merk te creëren,
  • het weet als geen ander personeel aan zich te binden door een open, familiaire en niet-hierarchische organisatie neer te zetten,
  • het weet klanten blijvend te verleiden
  • en blijkt steeds in staat voor weinig geld modern meubilair te produceren dat bovendien duurzaam tot stand komt.

Ikea is daarmee een lovemark of cult brand geworden. Een merk dat zich onderscheidt van een merk of ‘brand’ doordat het eigendom is geworden van klanten. Het inspireert hen tot ‘loyalty beyond reason’ en dus tot de gekste dingen. Het is als een verliefdheid die uitgeleefd moet worden en die door een aantal van de Lovemark-fans ook daadwerkelijk uitgeleefd wordt.

Respect

Volgens reclamemaker Kevin Roberts, CEO van reclamegigant Saatchi & Saatchi en bedenker van de term lovemarks, is respect het cruciale ingrediënt voor emotie. In zijn gelijknamige boek zijn liefde en respect het credo. “Lovemarks zijn merken of bedrijven die een oprechte emotionele binding weten te creëren met de communities en netwerken waarin ze leven. Dat betekent dat zij zo dichtbij hun klanten staan, dat je ze mag aanraken. Mensen laten dat nooit toe, tenzij ze je respecteren om wie je bent of wat je doet. Het is net als bij liefde. Zonder respect geen liefde. Respect is wat je nodig hebt als je in bent voor een lange relatie. Ook met je klanten.”

Verspreiden

Naast Ikea kent Nederland nog talloze lovemarks. Denk aan Hema en Bijenkorf. Begin jaren tachtig bijna failliet, maar mede door een gezamenlijke actie van medewerkers, vakbonden en klanten (’Bijenkorf moet blijven’) verzekerd van voortbestaan. Maar ook het inmiddels in T-Mobile opgegane Ben was het. Veel voetbalclubs zijn het. En waarschijnlijk is Albert Heijn het ook nog steeds.

Internet speelt een cruciale rol. Doordat klanten sneller, gemakkelijker en intensiever met elkaar communiceren, kan de liefde zich snel verspreiden. Sociale media, Weblogs, fora, rankingsites – het regent adviezen, tips en meningen over merken, producten en bedrijven en deze beïnvloeden het aankoop gedrag steeds sterker.

Roberts: “De sleutel tot succes ligt er in dat we onze klanten gaan behandelen als ‘human being’ in plaats van ‘human buying’.”

Note: Emotie vs Ratio
Het cruciale verschil tussen emotie en ratio is dat emotie leidt tot actie en ratio tot conclusies.Verliefdheid gaat verder dan populariteit. Elk merk tandpasta kan populair zijn. Net zoals elk merk ontbijtmuesli. Maar voer je ooit met je vrienden verhitte discussies over tandpasta of muesli? Raakt het je diep als zij voor een ander merk tandpasta kiezen? 
Net zoals het bij liefde om emoties gaat, spelen emoties bij lovemarks een cruciale rol. Uiteindelijk bepalen emoties als beleving, vertrouwen, sfeer, aandacht, waardering, beloning, erbij horen, trots en herkenning of je als koper de verkoper een aankoop gunt. Ratio of verstand hebben daar weinig mee van doen. “Het cruciale verschil tussen emotie en ratio is dat emotie leidt tot actie en ratio tot conclusies”, zei neuroloog Donald Calne ooit.

 

Bron: Sprout

Nederlands bedrijf wil derdewereldburgers zonder stopcontact van licht voorzien

Met Wakawakalight wil het Nederlandse bedrijf Off Grid Solutions (OGS) derdewereldburgers zonder stopcontact van elektrisch licht voorzien. Met behulp van crowdfunding haalde het 111.000 euro op om de eerste duizend ledlampen met zonnepaneel en batterij te laten produceren.

Het is de droom van iedere groene ondernemer: een product dat én goed is voor het milieu én een markt van 1,5 miljard mensen heeft. OGS lijkt zo’n groen droomproduct in handen te hebben: Wakawakalight is een oplaadbare elektrische lamp voor derdewereldburgers.

Die verlichten hun huizen, hutten en krotten nu nog met olielampjes die roet en CO2 uitstoten en brand kunnen veroorzaken.

Wakawaka (“schijn helder” in Swahili) is een zonnepaneel met een batterij en een ledlamp. Overdag laadt hij op en ’s avonds verlicht hij woningen die niet zijn aangesloten op een elektriciteitsnet. Doordat het lampje de CO2-uitstoot van een olielamp voorkomt, mag het CO2-emissierecht worden verkocht. Met de huidige lage CO2-prijs levert dat een euro op. Dat lijkt weinig, maar het knabbelt ruim tien procent van de beoogde prijs van tien dollar af.

Crowdsourcing voor financiering

De ondernemers achter de lamp zijn Camille van Gestel, Maurits Groen, Kim van der Leeuw van consultancybedrijf in CO2-rechten Do.inc en het technologiebedrijfIntivation. De partners lieten voor eigen rekening (enkele tienduizenden euro’s) prototypes ontwerpen. Vervolgens hadden ze serieus geld nodig om de eerste serie te laten maken in een fabriek in Shanghai. De eerste vorm van crowdsourcing vonden ze in de Verenigde Staten bij internetplatform Kickstarter, waarop ieder bedrijf financieringsproposities mag plaatsen. Kickstarter vraagt vooraf wat het totale investeringsbedrag minimaal moet zijn. Wordt deze drempel niet binnen twee maanden gehaald, dan krijgen alle financiers hun geld terug. “Haalt een bedrijf zijn drempel niet, dan krijgt het niets,” zegt Van Gestel. OGS legde de lat op 30.000 dollar. Bekendheid genereerden de ondernemers via hun persoonlijke netwerk en persberichten.

OGS plaatste een lijst met financieringsopties op de site: doneren vanaf een dollar, een lamp doneren aan een school in Kenia voor dertig dollar, zelf een lamp bestellen voor 35 dollar of voor tachtig tot duizend dollar een genummerde limited edition bestellen. De financieringsronde begon in november. Begin december 2011 waren ze nog lang niet op de helft. Met de moed der wanhoop bood Van Gestel zich aan als Kerstman: hij zou voor iedere nieuwe financier een kerstboodschap op video zetten. Na deze wervingsactie, waar niemand gebruik van maakte, maar waar wel veel mensen op reageerden, stond de teller eind december op achthonderd investeerders die samen 48.000 dollar (36.000 euro) inlegden.

Financierders persoonlijk behandelen

De tweede manier waarop OGS geld bij het publiek ophaalde, was via Symbid; een Nederlands internetplatform waarmee bedrijven mini-aandelen kunnen aanbieden. De drie partners van OGS boden 2,5 procent van hun aandelen aan voor 75.000 euro. Hiermee waardeerden ze hun bedrijf op drie miljoen euro. De aandelen van twintig euro per stuk waren in 2,5 maand verkocht aan ongeveer driehonderd aandeelhouders. Bingo.

Op de vraag wat de belangrijkste succesvoorwaarde voor crowdsourcing is, antwoordt Van Gestel: “Maak het persoonlijk. Probeer bijvoorbeeld vragen die mensen op het openbare gedeelte van de website achterlaten, binnen een paar uur te antwoorden. Alle ruim duizend financiers hebben bovendien een persoonlijk bedankje gehad.” Een andere voorwaarde voor succes spreekt vanzelf: de transactiekosten moeten laag zijn. “Bij een gewone aandelenemissie zijn die te hoog”, zegt Van Gestel. Kickstarter rekent drie procent transactiekosten, de betaalservice van Amazon die het financiële verkeer verwerkte vijf procent. En ook bij Symbid, dat met betaaldienst Ideal werkt, belopen de totale transactiekosten ongeveer acht procent. Voor de bedragen waar we het over hebben zijn dat lage percentages.

10 euro over

Eind maart komen de eerste duizend Wakawakalights van de band in Shanghai. In april moeten de eerste lampen in gebruik genomen worden door proefpersonen in Indonesië, India, Nepal, Mozambique, Zuid-Soedan, Zuid-Afrika, Kameroen, Nigeria en Kenia. De distributie gaat OGS niet zelf doen. Het gaat partnerschappen aan met partijen die al een fijnmazig netwerk hebben, bijvoorbeeld winkelketens, Unilever, Coca Cola en UNHCR. Uit de tests moet blijken of de apparaten inderdaad doen wat ze beloven (onder andere zestien uur leeslicht na een dag zonlicht), robuust genoeg zijn en of derdewereldbewoners er een tientje voor over hebben. Een olielamp is op lange termijn weliswaar duurder, maar lampolie kun je per dag afrekenen. De vraag is dus of mensen die van één of twee dollar per dag leven, tien dollar kunnen en willen ophoesten.

Als de test met de eerste duizend succesvol is, kan de fabriek in China grootschalig gaan produceren. “Als we een vliegende start maken, hebben we in theorie geen verdere financiering meer nodig,” zegt Van Gestel. In zijn stoutste dromen kopen vele miljoenen gezinnen een Wakawakalight. “Onze ambitie is om 1,5 miljard mensen van elektrisch licht te voorzien.”

Bron:
Mark van Baal

 

Advertentie