Op de omzetbelasting na besteden ondernemers het overgrote deel van hun aangiften het liefst uit. Dat blijkt uit de Fiscale Monitor 2009 die Staatssecretaris De Jager van Financiën deze week bekendmaakte. De monitor, die jaarlijks verschijnt, wijst uit dat de rol van de fiscale adviseur steeds belangrijker wordt.
Opmerkelijk is dat de fiscaal adviseur in veel gevallen een negatiever oordeel velt over de Belastingdienst dan zijn klanten (de belastingplichtigen en toeslaggerechtigden). De Belastingdienst krijgt in 2009 een gemiddeld rapportcijfer krijgt van 6,7. Dit is 0,3 punt hoger dan vorig jaar.
De waardering van de snelheid waarmee een aangifte wordt beoordeeld is dit jaar, na een jarenlange daling, voor het eerst weer gestegen. Vorig jaar gaf nog zo’n 50% van de ondervraagden aan dat dit (zeer) snel gaat, dit jaar is dat bijna 60%.
De ‘waarneembare bereikbaarheid’ van de Belastingtelefoon is evenals voorgaande jaren weer gestegen, tot bijna 66% voor dit jaar. Ook is de algemene waardering voor de Belastingtelefoon gestegen. De website van de Belastingdienst blijft het favoriete medium om informatie te zoeken, zowel voor particulieren als voor ondernemers. De waardering voor de website stijgt met 0,2 punten tot een 6,8 en het zoeken wordt door rond 75% als (zeer) gemakkelijk ervaren. Dat is een stijging van 7%-punten.
De aangiftemiddelen (aangiftebiljet en –programma) worden, evenals brieven, door een grote meerderheid (87%) van alle ondervraagden (zeer) duidelijk gevonden. Ondernemers zijn hierover met 96 procent het meest te spreken.
De website van de Belastingdienst vindt u hier.