Starterszaken

Informatie en interessante links voor startende ondernemers en zzp'ers

Waarom moet u reclame maken

Author: Geen reacties Share:

Waarom moet u reclame maken ?

 

Onbekend maakt onbemind

Als een politicus onbekend is, dan wordt hij of zij niet gekozen. Is uw product onbekend, dan koopt de consument het niet. Simpel. Wilt u dus bemind worden dan zult u zich bekend moeten maken. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle  organisaties constant op zoek zijn naar middelen om hun bedrijf of product onder de aandacht te plaatsen. Hiervoor hebben ze professionals in dienst of ze kopen de expertise bij een extern reclamebureau in.

De oude Romeinen merkten al dat als ze hun producten extra aandacht gaven, dit de verkoop stimuleerde. Door de tijd heeft dit zich verder ontwikkeld waardoor we nu ononderbroken met allerlei vormen van reclame worden geconfronteerd. We staan er mee op door het reclamespotje op de wekkerradio en gaan er mee slapen door het spotje op tv. In de loop der tijd heeft reclame zich zelfs zodanig breed geprofileerd dat het nog moeilijk is de mogelijke middelen en vormen te analyseren. .

Wat is het doel van uw reclame ?

Denkt u eraan aan reclame te doen, dan is bovenstaande vraag van cruciaal belang wil uw campagne succesvol zijn. U moet zich afvragen wat u met de actie wenst te bereiken zodat u de juiste vorm van de campagne kunt bepalen. Uw doel zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  1. De naambekendheid van uw product of onderneming vergroten
  2. Een onmiddellijke response boeken

Gaat u voor (1) dan gaat u voornamelijk op een langere termijn werken wat betekent dat herhaling belangrijk wordt waarbij het actiepunt van uw campagne een naam zal zijn: hetzij van uw product, hetzij van uw onderneming. In de campagne zult u deze naam dan ook in het groot willen profileren.

Gaat u voor (2) dan is het responsecijfer belangrijker dan de naam van het product of de onderneming wat dan weer betekent dat de boodschap van de campagne heel anders zal zijn en meer op koopstimuli zoals behoefte en begeerte afgestemd moet worden.

Kortom, reclame is niet zomaar reclame. Sta dan ook even stil bij het doel dat u met uw campagne wenst te bereiken.

 

Studio CC

Bron: Luco Claes

 

Previous Article

Eindejaarstips 2010 2011

Next Article

Vijf tips om de overlevingskansen van je bedrijf te vergroten

Gerelateerde nieuwsartikelen: