Starterszaken

Informatie en interessante links voor startende ondernemers en zzp'ers

Overtuigend presenteren/Elevator Pitch

Author: Geen reacties Share:

Het is een kunst om zo kort en bondig mogelijk te kunnen uitleggen wat je doet, wat je product is en kan en wat daarvan de voordelen zijn. Hoe overtuig je iemand zo snel mogelijk?

Waar ben jij of je bedrijf goed in? Waar ben je uniek in op de markt? Naast de boodschap van het bedrijf gaat het om de propositie van het product of merk. Welke belofte doe je? En is die zo eenvoudig en eenduidig mogelijk?

 

Elevator Pitch

Bovenstaande vragen zijn vaak zo lastig te beantwoorden omdat er een keuze gemaakt dient te worden uit de (hopelijk) vele producteigenschappen en usp’s. De moeilijkheid is de essentie te bepalen en de juiste snaar te raken. Waar blinkt het product in uit in vergelijking met eventueel vergelijkbare producten? Belangrijk is heldere communicatie en de focus op één boodschap – de elevator pitch. Hierin vertel je je boodschap kort (30 seconden tot één minuut) aan de potentiële klant/investeerder. Deze minuut bevat wat je doet en voor wie, waarom je hier sterk in bent en wat de toegevoegde waarde is (what’s in it for me?). Vooral dat laatste is belangrijk om het gesprek in gang te zetten. Wat kun jij voor iemand betekenen? Het zakelijk contact moet door de ‘beperkte’ informatie kunnen inschatten of er een match is en of er een mogelijkheid tot samenwerken is.

Keep it simple, stupid

Het is natuurlijk mooi om als ondernemer vol passie uren te kunnen vertellen over je bedrijf, merk of product. Maar lukt het je ook om iemand te enthousiasmeren na één volzin? Het kunnen uitleggen wat je doet en wat je kunt betekenen geeft je ook houvast. Oefen voor jezelf en laat eens iemand beoordelen hoe je overkomt en of je boodschap helder is. Zorg dat de passie uit je gehele verhaal ook over komt in de korte boodschap. Bedenk ook hoe de boodschap over zou komen op een prospect of relatie en welke vragen dit zou kunnen oproepen. Is de boodschap uitnodigend of juist oninteressant? En is de boodschap makkelijk te volgen (oftewel opgebouwd volgens het KISS principe: Keep it simple, stupid)? Vermijd derhalve zoveel mogelijk jargon, zodat het voor iedereen eenvoudig te volgen is. 

Bron: Tanya Köhler

Previous Article

Vijf tips om de overlevingskansen van je bedrijf te vergroten

Next Article

Confrontatiematrix

Gerelateerde nieuwsartikelen: